‘Het beste wat je kunt worden, is jezelf.’The Leader in Me banner

Sinds het schooljaar 2016-2017 werken wij gericht met kinderen aan hun persoonlijk leiderschap aan de hand van The Leader in Me. Dit is gebaseerd op het gedachtengoed van Stephen Covey: De 7 gewoonten van effectief leiderschap. De The Leader in Me ontwikkelt persoonlijk leiderschap bij kinderen. Het gaat hier om leidinggeven aan jezelf en inzicht krijgen in jezelf en je relatie met de ander. Je krijgt zicht op je eigen aandeel en je verantwoordelijkheid in allerlei (sociale) situaties. Dit gedachtengoed sluit naadloos aan bij de missie en werkwijze van onze school. Het geeft een gemeenschappelijk en compacte taal voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Daarnaast is dit traject ook één van de antwoorden op de vraag vanuit de Inspectie hoe wij inhoud gaan geven aan de 21-eeuws vaardigheden.

Het Lighthouse, een vertegenwoordiging van het team, is de kartrekker van deze innovatie. In het Lighthouse zitten Alice, Karin, Boraya, Madelon, Moniek en Martine. Wij worden daarbij begeleid door het CPS.

De zeven habits

Uitgangspunt van The leader in Me, is dat je de invloed op je leven kunt vergroten door persoonlijk leiderschap. Het gaat ons erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen nu en straks helpen zichzelf te ontwikkelen. Dit zijn de zeven habits:

• Habit 1: Wees proactief    Je maakt je eigen keuze
  • Habit 2: Begin met het einddoel voor ogen   Maak een plan
  • Habit 3: Belangrijke zaken eerst   Eerst werken, dan spelen
  • Habit 4: Denk win-win   Zoek naar voordeel voor iedereen
  • Habit 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden   Luister voordat je praat
  • Habit 6: Creëer synergie   Samen is beter
  • Habit 7: Houd de zaag scherp   Evenwicht voelt het best

De 7 gewoonten helpen de leerlingen:

• om – op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie – zelf verantwoordelijkheid en beslissingen te nemen
  • om tijd zinvol te besteden
  • om bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden
  • om de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken
  • plezier te hebben in leren

Kortom: Leiderschap is vanuit een positief zelfbeeld ruimte en tijd krijgen om verantwoorde keuzes te maken voor jezelf en de ander en je als mens te ontwikkelen.

Voor meer informatie over de habits klik op deze link en kijk op de website van The leader in Me.