Zin in Lezen

In de hele school wordt in groep 3 dagelijks gewerkt rondom een thema. We werken niet vanuit een vaste methode, maar het startpunt is het ontwerpen van betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten waaraan alle leerlingen kunnen deelnemen. Praktische handvatten uit het boek ‘Zin in lezen’ van Bea Pompert worden hierbij gehanteerd. De werkwijze is ontwikkelingsgericht en inhoudsrijk, omdat er wordt aangesloten bij de ontwikkelings- en leerprocessen van de kinderen en hun vragen en interesses in de wereld om hen heen. De thema’s in de klas, de verhalen van kinderen en hun ervaringen vormen relevante contexten voor het schrijven van eigen teksten en het lezen van boeken. De leerkracht verbindt de betekenissen van de leerlingen aan de bedoelingen van het lees- en schrijfonderwijs. Communicatie en interactie staan daarbij voorop. In gesprekken wordt duidelijk welke verhalen er spelen en welke onderwerpen actueel en interessant zijn. Daarover gaan de leerlingen schrijven en lezen. We zorgen er op deze manier voor dat de volgende onderdelen aan bod komen tijdens onze leescursus; woordenschat, wereldoriëntatie, mondelinge communicatie, spelling leesbevordering en stellen. Belangrijk uitgangspunt bij het werken op deze manier is; de motivatie staat voorop!

Deze wijze van werken sluit aan bij de werkwijze in groep 1/2. Zo zorgen we voor een doorgaande lijn en een soepele overgang.