Leskracht: Thematische aanpak voor onderzoekend leren

De Leskracht-werkwijze staat voor creatief onderzoekend en ontwerpend leren met wereldoriëntatie als basis voor betekenisvol onderwijs. De 7 stappen van het werkproces bieden structuur en handvatten bij de uitvoering van de thema’s. Kinderen worden vanuit hun beleving aangesproken om kennis op te doen over de wereld. Binnen deze procesgeoriënteerde aanpak ontwikkelen kinderen ook vaardigheden die binnen alle (leer)gebieden van belang zijn: communiceren, creativiteit, ondernemingszin, kritisch denken, tekstbegrip, samenwerken en digitale geletterdheid.

De verschillende leeromgevingen borgen de doorgaande lijn van groep 1 t/m 8. Schoolbreed wordt er aan dezelfde thema’s gewerkt. Per bouw zijn de materialen afgestemd op de leeftijdsgroepen, maar basis blijft hetzelfde: de werkwijze van Leskracht.

Leeromgevingen

Groep 1/2: KLEUTERSTOF
Binnen de speelleeromgeving van Kleuterstof worden de 7 fasen van onderzoekend en ontwerpend spelen in een verhalend ontwerp geplaatst. De handpop Zelfie en de betekenisvolle voorwerpen dagen de kinderen uit tot interactie, vragen stellen, ideeën inbrengen en oplossingen bedenken. Met Kleuterstof bouw je samen met kinderen een krachtige speelleeromgeving op, waarin alle SLO-leerinhouden van het jonge kind aan bod komen.

Groep 3/4: REGENBOOG WERELDKIST
Met de Regenboog Wereldkist leren de leerlingen spelenderwijs over henzelf en de wereld. Om de interesse optimaal aan te wakkeren, wordt een thema op magische wijze geïntroduceerd met gebruik van concrete voorwerpen. De bijbehorende materialen, verhalende teksten en de online leeromgeving nemen de leerlingen mee op reis binnen levensechte thema’s. De Regenboog Wereldkist daagt kinderen uit in hun ontwikkeling!

Groep 5 t/m 8: SPECTRUMBOX
Spectrumbox is het middelpunt van de avontuurlijke leerreis, die de leerkracht en de kinderen samen ondernemen binnen een levensechte context. Ieder thema wordt op speelse wijze opgestart met als doel om de nieuwsgierigheid op te wekken. De bijbehorende online leeromgeving en de materialen zijn gericht op het ontwikkelen van kennis, houding en vaardigheden die voor nu en in de toekomst belangrijk zijn.