SAMEN BLIJVEN GROEIEN

Visie

Onderwijs anders in Haaksbergen. Dat zijn wij, van Basisschool Los Hoes in de wijk Hassinkbrink. Met trots maken wij deel uit van de stichting Keender, die staat voor katholiek en openbaar onderwijs.

Wij leven in een snel veranderende wereld en hierdoor is de toekomst onzeker. Dit vraagt veerkrachtige kinderen die bewust keuzes kunnen maken. Ons onderwijs verandert van instrueren naar coachen met leerkrachten die vanuit interactie en een warm hart inspireren, verbinden en veiligheid bieden.

Hoe we dit precies doen? Met een afgestemd aanbod op de basisvakken technisch lezen, begrijpend lezen, taal, rekenen en spelling. Het vormt een belangrijke basis om de wereld om je heen te
ontdekken. Hiervoor maken we gebruik van de methodiek Leskracht. Deze methodische aanpak is voor wereldoriëntatie en wetenschap & techniek. Dit is onderwijs dat het onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren stimuleert.

Daarnaast spreken we de taal van de Leader in me. Kinderen leren vanuit de 7 gewoonten eerst te werken aan eigen keuzes, verantwoordelijkheden en doelgerichtheid om van daaruit te werken naar samenwerking. We spelen en leren samen, maken fouten, maken ruzie, verzoenen, maken vrienden, vieren, lachen en huilen.

We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en volgen de leerlingen in hun ontwikkeling en stellen bij, passen aan en leggen altijd uit waarom we dit doen. We delen de zorg voor de kinderen met hun ouders en samen streven we naar het beste voor ieder kind.

We hebben een belofte aan ieder kind: Lief kind, bij ons mag je zijn wie je bent. Wij begeleiden je om met een open houding uitdagingen aan te gaan. Wij leren je, vanuit een gedegen basis, weerbaar en veerkrachtig te zijn en dat je de beste versie van jezelf optimaal ontwikkelt, zodat je klaar bent voor jouw toekomst.

We begroeten kinderen altijd persoonlijk bij binnenkomst, we zien de kinderen. We maken tijd voor gesprekken, we stellen kaders en maken afspraken. Vaste routines binnen de organisatie bieden veiligheid en structuur en we maken plezier met de kinderen.

Wij hebben passie voor zinvol onderwijs dat het kind in zijn kracht zet. We willen het kind nieuwsgierig houden met oog voor persoonlijk leiderschap. Daarom zijn en blijven we in ontwikkeling door teamscholing, individuele scholing, collegiale consultaties binnen de school, scholenbezoeken elders. Wij werken vanuit persoonlijk talent in ontwikkelgroepen aan professionalisering van ons onderwijs.