Nieuws
Onze school
Bouwen

Onderbouw

Iedere ochtend is ingedeeld in 15 minuten kring in de mentorgroep, 3x 45 minuten Keuzetijd, 45 minuten buitenspelen en 15 minuten evaluatiekring. De middag bestaat uit 2x 45 minuten Keuzetijd, 30 minuten buitenspelen en een evaluatiekring in de mentorgroep.

Ieder dagdeel begint en eindigt in de mentorgroep met de eigen mentor. Tijdens keuzetijd zijn de mentor en de samenstelling van de groep wisselend.

Elk kind heeft een eigen locker (kluisje) waarin de jas en (gym)tas bewaard worden. Ook heeft elk kind een eigen lade voor zijn schoolwerk.

Elke ochtend begint hetzelfde. We zingen een liedje en benoemen de dag. Aansluitend horen de kinderen in de kring ’s morgens uit welke activiteiten zij kunnen kiezen. Op uitnodiging van de mentor kiezen zij op een planbord a.d.h.v. hun pasfoto een activiteit voor dit dagdeel. Aan het einde van de ochtend wordt gekozen voor de middag.

Kinderen kiezen zelf wanneer zij gaan eten en drinken. Na overleg met en met toestemming van de juf mogen zij in de huiskamer hun meegebrachte eten en drinken nuttigen. Hierover zijn met de kinderen duidelijke afspraken gemaakt. De leerkrachten die in de aangrenzende paleizen werken, ‘controleren’ de huiskamer.

De kinderen kunnen per dagdeel zelf kiezen uit verschillende activiteiten/paleizen waar zij zelfstandig aan het werk kunnen: atelier, wereldpaleis, speel-o-theek, bouwplaats, theater, speelzaal (gym), lekker-lui-lezen-hoek, bieb, rekenpaleis. Dit zijn dagelijks terugkerende keuzemogelijkheden. Een kind dat vaak kiest voor bijvoorbeeld het atelier of juist voor gym is hier, in principe, vrij in; gebaseerd op onze ervaring dat het zich dan juist optimaal ontwikkelt en vanzelf ook voor andere activiteiten gaat kiezen. Indien nodig zorgt de mentor voor meer sturing bij het kiezen van een kind, bijvoorbeeld als een kind steeds voor dezelfde activiteiten blijft kiezen zonder zich daarin verder te ontwikkelen.

Gym wordt elke dag aangeboden. Kinderen weten dat zij minimaal 1x in de week moeten gymmen. Heb je op vrijdag nog niet gegymd dan wordt je ‘uitgenodigd’ om te gaan gymmen door je mentor.

Regelmatig worden kinderen uitgenodigd voor een ‘aanbod’. Hierbij gaat het onder meer om beginnende geletterdheid (de fase voorafgaande aan het leren lezen) en beginnende gecijferdheid (de fase voorafgaand aan het leren rekenen). Kinderen kunnen dan nog wel kiezen wanneer zij dit willen doen, maar wij verwachten dat ze dit aanbod volgen.

Daarnaast worden er in verschillende paleizen ‘workshops’ aangeboden. Bijvoorbeeld Kansrijke Taal, Engels, Wereldoriëntatie, thematische-, muzikale-, en creatieve workshops. Kinderen zijn hierbij vrij in hun keuze.

In de OB zijn ook mentorgroepsactiviteiten als 2x in de week levensbeschouwing en ’s middags is er een kwartiertje taal/rekenoefeningen (Kort & bondig). Hoe ouder kinderen worden, hoe meer van hen wordt verwacht dat ze voor bepaalde activiteiten/paleizen kiezen. Zo gaat bijvoorbeeld ieder kind uit groep 2 minimaal 2x per week naar het rekenpaleis en de bibliotheek. Indien een kind al verder is in zijn/haar ontwikkeling, wordt het aanbod aangepast. Zo kunnen kinderen in de OB al starten met het lees- en rekenonderwijs. Indien kinderen hiermee starten, verwachten wij dat zij op vaste momenten in de betreffende paleizen zijn, om instructie te volgen. Willen kinderen iets anders dan wij van hen verwachten, dan leggen wij uit waarom ze deze activiteit moeten volgen. Er wordt hierbij rekening gehouden met hun ontwikkeling en wat zij (aan)kunnen.

Engels wordt als workshop aangeboden. Op een speelse wijze worden er o.a. liedjes en woorden aangeleerd die dicht bij de belevingswereld van kinderen liggen Kansrijke Taal wordt in workshops aangeboden. Op een creatieve wijze worden kinderen vertrouwd gemaakt met alle aspecten van taal, aan de hand van de methodiek Kansrijke Taal. Ook tijdens leesactivitieten in de bieb worden Kansrijke Taal activiteiten aangeboden.

CONTACT

Basisschool Los Hoes
Hassinkborgh 16
7483 CT Haaksbergen
Tel: 053 - 574 38 22
Verstuur mail